Xi (hoofdletter Ξ, kleine letter ξ;) is de 14e letter van het Griekse alfabet. In modern Grieks wordt het uitgesproken als [ksi], en in het Engels over het algemeen als /zaɪ/ of /saɪ/ .
De ‘nieuwe’ van Advance is een lichtgewicht en geclassificeerd als hoge B. Het is geen superlicht scherm, maar een goed compromis. Het materiaal is zwaar genoeg om een lange tijd mee te gaan en toch weegt de 25 (80-100kg) maar 3,8 kilo. Naast het voor de hand liggende voordeel dat je minder te sjouwen hebt, is het lichte gewicht fijn met starten in heel lichte omstandigheden. Je hebt maar weinig input nodig en het scherm komt direct, maar rustig, boven je zonder neiging tot ‘overshooten’. Als je het scherm lomp optrekt zal je dit risico best lopen, ik heb het nog niet geprobeerd.
Aan de lier is het een héél makkelijk scherm. Je hebt weinig last van turbulentie (wat je met de Sigma 10 bijvoorbeeld wel hebt) en als de lierman fors door trekt is dat niet hinderlijk. Je krijgt duidelijke informatie over de kant waar de lift zit en net als met de Sigma is het handen omhoog doen en je gaat bijna als vanzelf de bel in. Sturen is licht en direct en ook na lang vliegen niet vermoeiend.
Prestatie is erg moeilijk te meten, maar deze lijkt behoorlijk in orde. Speedsysteem is redelijk licht en lijkt behoorlijk efficiënt. Ik hoop dit in toekomst vluchten wat meer te kunnen uittesten.
Sturen met de C-risers. Hiervoor heeft Advance geen handles gemaakt, maar een verbinding met de B-riser waar je hand prettig op kan rusten als je de C-riser vastpakt. Bijeffect is dat bij stevig corrigeren je de B’s ook een beetje meeneemt. In de praktijk vond ik de C naar achter trekken het prettigst werken.
Na vier relatief rustige herfstvluchten kan ik nog weinig zeggen over de turbulentiebestendigheid, of het gevoel van veiligheid wat je ervaart. Advance zegt dat’ie hierin (en in meer opzichten) sterk op de Iota 2 lijkt. Van de Iota 2 weten we ondertussen dat je full speed een kopje thee kan gaan zitten drinken (om maar even lichtelijk te overdrijven) en dat de Xi hierbij in de buurt moet kunnen komen. Ik heb full speed gevlogen, maar in erg rustige omstandigheden. We zullen waarschijnlijk op de lente moeten wachten om het volledige potentiëel van deze vlieger te kunnen uittesten.
Tenslotte de landing. Na vier landingen kijk ik al uit naar de volgende. Alle landingen waren vrijwel zonder wind en steeds was de glijhoek en de snelheid goed te doseren, waardoor het flaremoment makkelijk en duidelijk te herkenen was. Met heel weinig wind kwam ik met een paar kleine passen tot stilstand.
Kijk voor alle details hier bij Advance.
Foto’s copyright Adi Geisegger