De Connect 1, de eerste ‘smartvario’ ter wereld. Ontworpen voor piloten die gewend zijn overland te gaan, klaar om nieuwe persoonlijke records te breken. Die airspace onderweg (her)kennen en zo efficiënt mogelijk willen thermieken. Ze zijn klaar voor de volgende stap in hun (competitie-)vliegcarrière en hebben het instrument dat met je mee groeit daarvoor nodig.
Dat zijn de piloten waarvoor Flytec de Connect 1 ontwikkeld heeft.
Get CONNECTed
De Connect is de allereerste ‘smartvario’. Net zoals een ‘smartphone’ heeft het een touchscreen, heel veel sensoren, en veel opties om verbinding te maken. Dankzij deze verbindingsmogelijkheden kun je heel makkelijk data uitwisselen met je Connect 1 – zelfs zonder computer.
Belangrijkste functies
Overzicht van de complete functionaliteit tegen het einde van het jaar.
- WIFI en Bluetooth draadloze verbindingen maken upload en download van bestanden direct van de varia mogelijk.
- Slimme software updates laten de piloot weten wanneer een software update beschikbaar is. Verbindt de varia alleen maar af en toe met internet.
- Een aantal thermiekhulpmiddelen, waaronder de grafische thermiek assistent, helpen piloten om de sterkste lift te vinden in een thermiekbel en daar te blijven.
- Grafische airspace weergave maakt navigatie langs verboden gebieden mogelijk tijdens XC vluchten.
- Kaarten met belangrijke punten, waaronder wegen, rivieren en steden.
- Makkelijk verbinden met computers (Mac, PC, Linux, Android, enz) zonder drivers.
- Aansluitmogelijkheden met ‘third party’ apparaten zoals tablets, smart phones, Google glass, enz.
- Opties: FLARM botsing waarschuwingssysteem, pitot buis, en Flylink voor verbinding met andere Flytec sensoren.
De stand van Zaken
We zijn klaar met de ontwikkeling van de hardware en wachten op het moment op de eerste 100 exemplaren van het (drie-)toetsenbord en de speciaal gemaakte schermen. Tegen eind maart hopen we de eerste 100 Connect 1 te assembleren en ze aan de geselecteerde testpiloten te leveren.
De software ontwikkeling heeft nog wel even te gaan, want afgelopen september hebben we besloten opnieuw te beginnen met het project. Wat Christian en zijn team sinds dan geïmplementeerd hebben is een perfecte basis voor al onze toekomstige instrumenten in het hogere prestatie segment. Het belangrijkste element, de hardware, is klaar en op die basis, zullen we de geplande functies snel kunnen ontwikkelen. Onze aanpak rust voor een deel op het vroeg en vaak verkrijgen van feedback van echte gebruikers, om de software met iedere update weer te verbeteren. Dit is waarom we besloten hebben de Connect 1 heel vroeg uit te brengen, met weinig mogelijkheden, echter ook met een prijs die rekening houdt met die beperkingen.
Wanneer we de Connect 1 uitbrengen zal het in essentie een basic vario van hoge kwaliteit zijn. Maar dat is alleen maar het begin. Gedurende de komende maanden worden meer functies toegevoegd.
Dit betekent dat je een vroege Connect 1 met weinig functies kunt kopen voor een lage prijs. Alle volgende updates zullen gratis zijn totdat je vario zijn volledige functionaliteit bereikt. Aan de andere kant, kun je wachten totdat de Connect completer is en meer betalen al naar gelang de aantallen gedane updates. Het maakt niet uit op welk punt je vindt dat de Connect de functies heeft die je nodig vindt, alle volgende updates zijn gratis.
Software updates
Iedere vier weken proberen we een software update uit te brengen.
Roadmap:
- Juni 2015 — IGC bestanden, grondsnelheid — Prijs € 665
- Juli 2015 — Grafische weergave van luchtruim (airspace)
- Augustus 2015 — Grafische thermiek assistent — Prijs € 738
- September 2015 — Waypoints, GoTo
- Oktober 2015 — Routes voor XC vluchten — Prijs € 792
- November 2015 — Race routes
- December 2015 — Kaarten — Prijs € 846
- Begin 2016 — Bluetooth
Technische gegevens
Hardware
Housing
Robuust, schokbestendige ABS housing, donkergrijs met groene of rode zijkanten
Dimensies: 142 x 88 x 23 mm
Gewicht: 305 gr
Beeldscherm
LCD met hoog contrast, geoptimaliseerd voor goede leesbaarheid in direct zonlicht
Resolutie: 240 x 340 pixels, 16 tinten grijs
Bediening
Aan/uit knop
Toetsenbord met drie duidelijk herkenbare, handschoen vriendelijke toetsen
Dubbele functie (kort- en lang indrukken)
Touch screen, kan met pen, vinger of handschoen bediend worden
Electronica
Dual processor: ARM Cortex M0+ voor realtime berekeningen van sensoren, ARM 9 voor scherm aansturing en gebruikers interactie
WiFi, Bluetooth Low Energy, Flylink, GPS
Geheugen: 4 GB op Micro SD kaart (inbegrepen)
Verbindingen
Slot voor Micro SD kaart
Micro USB (laden batterij, gegevens uitwisselen met PC)
3,5 mm stekker (externe ASI, externe luidspreker)
Voeding
LiPo accumulator
Gebruikstijd: ongeveer 20 uur
Oplaadtijd: ongeveer 5 uur
Functionaliteit
Hoogtemeter
Absolute barometricsche hoogte (m /f / FL)
Twee relative barometrische hoogtemeters (in voorbereiding)
GPS hoogte (in voorbereiding)
Barometer druk (in voorbereiding)
Automatische hoogte instelling voor de start (in voorbereiding)
Maximum en minimum voor vlucht
Variometer
Accoustic
Grafisch (m / f / fpm)
Getallen, geïntegreerd van 1 tot 60 s (m/s / fpm)
Voorgedefinieerde accoustische profielen
Klimtoon, bijna bij thermiekbeltoon, sinktoon
Maximaal stijgen en dalen
Snelheid (in voorbereiding)
GPS grondsnelheid (km/u / mph)
Vliegsnelheid (met optionele sensor)
Gemiddelde en maximum snelheid
Thermiek assistent (in voorbereiding)
Grafische functies voor optimaal thermieken
Navigatie (in voorbereiding)
Air space
Obstakels
Actuele positie
Waypoints
Afstand en koers naar een waypoint
XC Vluchten (in voorbereiding)
Route via meerdere waypoints
Afstand van/naar de start
Huidige score in geselecteerde online contest
Vereiste glijgetal naar goal
Automatische upload van flight track naar geselecteerde online contest
Race vluchten (in voorbereiding)
Route met cylinders en optionele goal lijn
Geoptimaliseerde route
Electronisch takenbord: overdracht van waypoints, airspace data en taak
Vereiste glijgetal naar goal over geoptimaliseerde route
Automatische upload van flight track naar score keeper
Analyse (in voorbereiding)
Vlucht herhalen
Toon vlucht gegevens
Exporteer vlucht als IGC bestand
Exporteer vlucht als KML bestand voor Google Earth
Vluchten logboek
WiFi
Automatische software updates
Updates van airspace en verboden gebieden (in voorbereiding)
Electronisch takenbord (in voorbereiding)
Automatische upload van flight track (in voorbereiding)
Bluetooth Low Energy (in voorbereiding)
Data overbrengen naar externe schermen: Tablet, smart phone, smart watch, smart glasses
Flylink (optioneel, in voorbereiding)
Data overbrengen van externe sensoren
USB
Batterij laden
Data uitwisseling met PC (in voorbereiding)