HOLLANDAIR - Thuis in de lucht

Vliegsnelheid een artikel van Bruce Goldsmith

Houd je handen hoog

– Sommige piloten vliegen altijd een beetje geremd, of ze nu thermieken, steken of soaren. Veel scholen leren je dit ook als de standaard techniek, omdat het de piloot een gevoel van veiligheid en comfort biedt, en een voortdurend contact met de vleugel geeft. Een paar jaar geleden vlogen we allemaal zo, maar de parapentes zijn veranderd en de manier waarop we ze moeten vliegen ontwikkelt mee. Altijd enigszins geremd vliegen is om verschillende redenen niet meer de beste manier om moderne paragliders te vliegen.

Verhoogde stabiliteit

De stabiliteit van paragliders is gedurende de laatste tien jaar enorm verbeterd, en waar je vroeger de extra stabiliteit door enigszins geremd te vliegen nodig had, zijn de tegenwoordige vleugels geruststellend stabiel wanneer ze met de handen hoog (=niet geremd) gevlogen worden. Vroeger, kreeg de vleugel een grotere invalshoek en meer druk in de vleugel als ze enigszins geremd gevlogen werden om zo de piloot een grotere veiligheidsmarge te geven. Geremd vliegen brengt niet alleen je snelheid omlaag, maar verhoogt ook je pitchstabilteit. Omdat moderne vleugels ontworpen zijn om pitch neutraal te zijn en niet zo snel inklappen, zijn ze veilig èn efficient wanneer je ze met handen hoog vliegt; de noodzaak om enigszins geremd te vliegen is er niet meer.

Vlakkere polaire

Parapente prestaties zijn de laatste jaren ook steeds beter geworden en de polaire is veel vlakker geworden. De minimum daalsnelheid ligt heel dichtbij de trimsnelheid (handen los snelheid). Dit betekent dat je geen betere daalsnelheid meer krijgt door langzamer te vliegen. Nu heb je de beste daalsnelheid met weinig of geen remdruk. Deze verbetering in de polaire is de belangrijkste reden waarom vliegen zonder remdruk efficiënter is. Niet alleen wordt je glijgetal beter, maar ook je daalsnelheid verbetert.

Wees besluitvaardig

Dit alles betekent dat piloten gerichter moeten zijn in hun vliegen. Je moet duidelijk besluiten of je klimt of steekt. Als je aan het steken bent is het een nadeel geremd te vliegen, het verlaagt je snelheid met een paar kilometer per uur en het verlaagt ook je glijgetal met tenminste 1 punt. Als je vleugel met je handen omhoog een glijhoek van 10 heeft, zal een klein beetje aanremmen dit verlagen tot rond de 8.5. Waarom zou je betalen voor de best presterende vlieger als je de prestaties zo verslechterd door geremd te gaan vliegen? Dus steek zonder te remmen en probeer de neiging te weerstaan je remmen te gebruiken om correcties uit te voeren. Het is beter om je gewicht te gebruiken voor koerscorrecties en de achterste risers of je speedsysteem te gebruiken voor pitch controle. Dit is wat cross country vliegen tot kunst verheft. Je kan veel meer prestatie uit je vleugel halen door deze technieken goed te gebruiken.

Vliegsnelheid

Niet remmen is ook goed voor je veiligheid. Als je vleugel inklapt, bijna stalt of wat voor ongeregeldheid dan ook, dan zul je door je remmen omhoog te brengen de vleugel helpen te herstellen, speciaal van een of andere stall (deep stall, negatief gaan, full stall). Als je gewend bent om de hele tijd geremd te vliegen zul je waarschijnlijk niet automatisch je remmen omhoog brengen als er problemen ontstaan. Dus, raak er aan gewend: vlieg zoveel mogelijk zonder te remmen. Het is niet alleen efficiënter, maar het is ook veiliger.

Dit artikel verscheen eerder in XC-Mag.

Gepubliceerd in ,

Laat een reactie achter